کد خبر: ۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
print send
استادیاران: مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم گفت: ارتقاء، مولفه‌هایی دارد که اولین مولفه‌، وجود هیات علمی تمام وقت به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی است. اکنون در حال تلاش برای سطح‌بندی موسسات بر اساس این مولفه‌ها هستیم و امیدوارم نتایج نخست این سطح‌بندی خردادماه اعلام شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ، دکتر کارن ابری‌نیا در حاشیه بازدید از موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: دانشگاه همیشه در ذهن مردم جایگاه والایی داشته و در گذشته دانشجو بودن خود یک ارزش بود. علت این ارزش و اهمیت، جایگاه علم در دین و مذهب ما است و امروز نیز باید تلاش کنیم تا دانشگاه های ما اخلاق هم تولید کنند.

وی افزود: پیش از بازدید از موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان اطلاعاتی درباره این مرکز در اختیار بود و در این بازدید نیز به نتایجی رسیدیم و در مقایسه با دیگر موسسات موجود در کشور، به نظر می‌رسد می‌توان این موسسه را دانشگاه نامید.

ابری‌نیا تصریح کرد: در دوره گذشته توسعه به صورت کمی و غیرهدفمند صورت گرفته، به گونه‌ای که در سال ۸۲ تعداد موسسات آموزش عالی غیر دولتی ۸۰ مورد بود که این رقم اکنون به ۳۵۴ مورد رسیده است. این توسعه غیرهدفمند بوده و اکنون باید ساماندهی صورت گیرد.

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه باید توسعه کیفی صورت گیرد، اظهارکرد: در دو سال اخیر و با وجود درخواست‌های فراوان، با تاسیس هیچ موسسه‌ای موافقت نشد زیرا اعتقاد بر این است که باید توسعه کیفی صورت گیرد. در مجموعه‌هایی مانند جهاد دانشگاهی که نگاهی ارزشی به آن وجود دارد، می‌توان توسعه کیفی را به خوبی ایجاد کرد.

وی ادامه داد: ارتقاء، مولفه‌هایی دارد که اولین مولفه‌، وجود هیات علمی تمام وقت به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی است. اکنون در حال تلاش برای سطح‌بندی موسسات بر اساس این مولفه‌ها هستیم و امیدوارم نتایج نخست این سطح‌بندی خردادماه اعلام شود. حدود ۳۰۰ موسسه آموزش عالی غیردولتی در کشور وجود دارد و آنهایی که در این سطح‌بندی در رتبه پایین قرار می‌گیرند، توسعه نمی‌یابند. سال گذشته ۴ موسسه به دانشگاه ارتقاء یافت و ظرفیت ۱۲ موسسه نیز صفر شد.

ابری‌نیا با تاکید بر اینکه بخش غیردولتی می‌تواند در آموزش بسیار چابک‌تر و باکیفیت بیشتر مشارکت کند، عنوان‌کرد: وضعیت فرهنگی، پژوهشی و فضای فیزیکی از جمله عواملی است که در سطح‌بندی موسسات موثر است. همچنین عواملی مانند تعداد اعضای هیات علمی، وضعیت کلاس‌ها، برنامه درسی مصوب و وضعیت مدیریت مجموعه نیز در این سطح‌بندی در نظر گرفته می‌شود.

همچنین دکتر قدرت‌الله شاکری‌نژاد، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز در این دیدار گفت: موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان در سال ۷۴ که هنوز آموزش عالی غیردولتی در کشور توسعه نیافته بود، در خوزستان کار خود را آغاز کرد و در سال ۷۵ در دو رشته کامپیوتر و زبان انگلیسی به پذیرش دانشجو اقدام کرد.

وی افزود: امروز و پس از حدود ۲۰ سال فعالیت، این موسسه دارای ۳۶ هزار مترمربع فضای فیزیکی و بیش از ۵۰ عضو هیات علمی ثابت و کادر، ۱۰ هیات علمی نیمه وقت و ۲۸۰ هیات علمی حق‌التدریس است. همچنین در ۲۵ کدرشته دانشجو پذیرش می‌شود. همچنین در دو کدرشته نیز در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشجو پذیرش می‌شود و در سال جاری نیز یک کدرشته دیگر اضافه خواهد شد.

شاکری‌نژاد تصریح کرد: در این مجموعه تلاش بر این بوده که همه قواعد یک دانشگاه رعایت شود. در سال تحصیلی گذشته حدود ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار برای انجام فعالیت‌های فرهنگی در این مجموعه اختصاص یافت. در ۲۰ سال گذشته با روحیه جهادی در این مجموعه فعالیت شده و امروز تبدیل شدن موسسه به دانشگاه یک مطالبه عمومی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 4500 دانشجو در این مجموعه در حال تحصیل هستند و تاکنون بیش از 7000 نفر نیز از این مجموعه فارغ‌التحصیل شده‌اند. همچنین بر اساس اعلام سازمان سنجش نیز تعداد قبولی دانشجویان این مجموعه در مقطع کارشناسی ارشد ۱۳.۷ درصد است که آمار قابل توجهی است.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان تاکیدکرد: از جمله نکات مثبت موجود در این مجموعه، پویا بودن حوزه‌های دانشجویی است. به عنوان نمونه تیم سازه‌های ماکارونی موسسه که در سال ۸۹ مقام نخست کشور را از آن خود کرده بود، امسال توانست رکورد جهان را جابه‌جا کند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا زادکرمی، دبیر هیات نظارت و ارزیابی دانشگاه‌های استان نیز در این نشست گفت: شرایط برای تبدیل موسسه به دانشگاه فراهم است.

nesws
نظر شما
nesws
نام:
ایمیل:
* نظر:
nesws
آخرین اخبار
nesws
nesws
پر بیننده ترین عناوین
nesws